Kursus i plantefarvning og syning med pojagi 24.-26.05.2024

På dette kursus skal vi både plantefarve bomuldsstof og sy af det!
Vi begynder fredag med at bejdse hvide lagner og dynebetræk fra genbrugsbutikken. På dette kursus skal vi både plantefarve bomuldsstof og sy af det! Vi begynder fredag med at bejdse hvide lagner og dynebetræk fra genbrugsbutikker. Mens det står i bejdsebadene, går vi en tur i de smukke omgivelser omkring Hørvævsmuseet og plukker planter, vi skal farve med. Vi farver også med indkøbte plantefarvestoffer, blandt andet reseda, krap og cochenille. Lørdag farver vi museets i flotte farveværksted. Og søndag, når det plantefarvede stof er tørt og efterbehandlet, går vi i gang med at prøve at sy pojagi af det. Pojagi er en særlig patchworkteknik, som er velegnet til gardiner og rumdelere, fordi det er ens på begge sider. Men det kan også bruges til puder og andet. Vi syr på symaskine og gennemgår den særlige teknik, der anvendes. Vi ser også på, hvordan man kan sy pojagi i hånden. På kurset kan du nå et lille ophæng – eller måske gå i gang med et større projekt, som du kan gøre færdigt hjemme. Kurset kræver ingen forkundskaber, hverken i plantefarvning eller i syning.

Link til tilmelding finder du her.

Gå ikke glip af: