Læs og bliv klogere på Hørvævsmuseets historie.

Hørvævsmuseets historie

Tommerup Væveri lukkede definitivt i 1969, og maskinerne stod herefter stille indtil en historisk interesseret kreds, der havde fået hele maskinparken vederlagsfrit tilbudt, i 1992 tog opgaven op, at sikre at et stykke vestfynsk industrihistorie ikke gik tabt, men genopstod i form af et arbejdende museum.

De fandt velegnede lokaler på Krengerup Gods. ”Foreningen Hørvævsmuseet på Krengerup” blev stiftet og man gik i gang med at genopstille maskinparken under ledelse af den tidligere direktør Kurt Reindel og en del af hans tidligere, pensionerede medarbejdere, samt en lang række interesserede fra egnen – størstedelen pensionister.

Museet opnåede økonomisk støtte til etableringen fra Veluxfonden, Hans Sørensens Mindelegat, Nykredits Fond, Dagbladenes Julefond (Fyens Stiftstidende), Jyllands-Postens Fond, Fyns Amt og Glamsbjerg Kommune m.fl. og åbnede i 1994. Ved museets åbning var det kun delvis færdigt, og der resterede en lang række ønsker om en videre udbygning for at opgaven kunne fremstå som tilfredsstillende løst.

Hørvævsmuseet på Krengerup drives af en selvstændig forening og er lejer hos Krengerup Gods. Maskinvævene står i en tidligere kviestald mens udstillings- og caféområderne (der kom til i 1999 med støtte fra Veluxfonden) er i en forhenværende kostald. Gennem årene er der gennemført en række projekter med løbende opdateringer af museet, takket være økonomisk hjælp fra en række fonde og en imponerende indsats af entusiastiske frivillige hjælpere.

Der er desuden indrettet et magasin til opbevaring af de efterhånden mange tekstiler og mønsterpatroner fra Tommerup, etableret opbevaringsrum til garner og arkivrum til hulkort, samt et maskinværksted til at reparere dele til de gamle væve.

Siden starten har museet modtaget en lang række af supplerende maskiner: maskinvæve af mange forskellige typer, manuelle væve, spolemaskiner mm.

Til styring af vævene råder museet over hulkort til 22 af de gamle mønstre fra Tommerup Væveri og de dertil hørende ”patrontegninger”. Der sker løbende renovering med udskiftning af beskadigede kort, før de kan styre en væv problemløst. I alt består hulkortsamlingen af over 200.000 enkeltkort.

Museet har siden starten afholdt udstillinger af forskellig varighed, fortrinsvis med tekstilt fokus. Her udstiller udvalgte kunstnere tekstiler, malerier, glas, keramik, smykker med mere.

Med til historien om Hørvævsmuseet hører aftenskolen, som har eksisteret siden 2001 og er en vigtig del af museets ønske om at bevare og formidle viden om tekstiler i bred forstand. Centralt i aftenskolens program står vævekurserne, men der er desuden mange andre kurser i f.eks. plantefarvning, løbbinding, spinding på rok og håndten mv.

I 2021 blev der gennemført en betydelig udvidelse af museet, idet en stor del af loftet blev indrettet til undervisning.

I anledning af Hørvævsmuseets 25-års jubilæum i 2019 blev der udgivet en bog: “Det handler om at væve”. Her fortælles historien om hvorfor og hvordan museet blev etableret og hvordan de første 25 år er forløbet.