Hør i kunstens tjeneste 5.5–11.6.2023

Hør i Kunstens tjeneste er en udstilling, hvor du som beskuer vil kunne se resultatet af værkerne ud fra en fascination af planten hør. Hvad kan hør som plante på det mere utraditionelle måde i kunstens tjeneste.
Som billedhugger og eksperimenterende grafiker er min tilgang og kunstneriske praksis, præget af en rødtråd: leg, materialeundersøgelse nysgerrighed, proces, natur, relationer, frihed, humor, overraskelse og det altid åbne sind. Lidt som en etnolog og arkæolog, som ofte startes af noget som har pirret min nysgerrighed, og må undersøges.

I sep. 2021 blev jeg ”fanget” af Hørren som plante, efter jeg havde stiftet bekendtskab med Hørvævsmuseet, hele kulturhistorien bag planten, dens udseende, duften, mamelukker som stadige efter 100år hang så smukt i butikken og ventede på nyt liv.
Det resulterede i, at jeg i sommeren 2022 såede en kvm hør i min have i Stevnstrup. Hørret blev rusket og er blevet brugt og sammen med et museets bundt fra 21, og der har været mange forsøg under vejs, inden et endeligt resultat. For hvor meget kan jeg ”tvinge” hør før det knækker, men stadig i et samarbejde med plantens væsen. Kan jeg strikke af planten uden, at lave den til tråd først?
Det har resulteret i både skulptur og grafiske værker med teknikken cyanotopi.
Hjemmeside

Gå ikke glip af: