Hørvævsmuseet slår dørene op til en ny sæson

Fredag den 30. april – Store Bededag – åbner Hørvævsmuseet for sæson 2021. Det sker blandt andet med en stor temaudstilling med billedkunstner og væver Anne Marie Egemose samt billedhugger og fotograf Erik Brandt. De viser eksempler på 40 års arbejder med væv, grafik, skulptur og foto under overskriften: Hør – skønhed og nødvendighed.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Brandt og Egemose bor i Assens og har i det hele taget en nær tilknytning til Vestfyn. Derfor består udstillingen blandt andet af nogle af de udsmykninger, de gennem årene har udført til kirker og institutioner her på egnen. I 30 år har parret drevet landbrug på Vestfyn, er begge uddannet på Det Fynske Kunstakademi, og i 40 år har de haft værkstederne Brandt/Egemose. Parret har deltaget i udstillinger nationalt og internationalt, ligesom mange udsmykninger er blevet til på værkstederne.

Udstillingen på Hørvævsmuseet varer indtil 27. september.

Trækheste og pyntetråde

Fra 30. april til 6. juni udstiller Væveskolen i Greve ”Trækheste og Pyntetråde – et studie i væveteknik”, som er et fællesværk skabt på væveskolen. Værkets titel udtrykker det forhold, at vævning er lige dele hårdt fysisk manuelt arbejde og finere æstetisk håndværksmæssig udøvelse.

Foto: Væveskolen i Greve

Værket består af syv vævede baner, 180 cm lange af varieret bredde, og afspejler på bedste vis den proces, som ethvert vævet arbejde gennemgår. I takt med arbejdet med de forskellige væveteknikker, farver og materialer falder det visuelle udtryk af hver bane på plads som en helhed. Værket viser både enkle og mere komplicerede væveteknikker og viser derved progression i teknisk forståelse af skaftevævens muligheder.

Ud over de vævede baner udstilles gobeliner og et udvalg af andre vævninger fra Væveskolen.

En fabrik i live

Hørvævsmuseet er bygget op omkring de gamle maskinvæve fra Tommerup og omfatter desuden en samling af historiske væve fra oldtid til computerstyrede. Et besøg på museet omfatter en rundvisning hvor man kan høre historien, se væve i funktion og opleve hvordan hør forarbejdes fra plante til færdig fiber. Om lørdagen gøres museet levende af frivillige, der demonstrerer deres håndværk eller hobby.

Hørvævsmuseet, inklusiv museumsbutikken og caféen har åbent klokken 13-17 i weekender og helligdage i maj og september, mens der i juni, juli og august er åbent alle dage undtagen mandag.

Del nyheden:

Se også disse nyheder: